Hieronder vind je uitgebreide informatie over Girls’ Day. Staat je vraag er niet tussen? Mail dan naar girlsday@vhto.nl.

Wil je zeker weten dat je school of bedrijf kan meedoen met Girls’ Day?

Als VHTO zijn we afhankelijk van de aanmeldingen in een regio. We kunnen daarom niet garanderen dat we elke school of elk bedrijf kunnen koppelen. Uiteraard doen we daar wel onze uiterste best voor. We werven zelf ook actief scholen en bedrijven, bijvoorbeeld door organisaties aan te schrijven die eerder hebben deelgenomen. Als in een regio blijkt dat er meer scholen dan bedrijven zich hebben aangemeld, dan zullen we zelf ook actief scholen gaan werven die ons nog niet kennen – ook als het andersom is uiteraard. Begin maart laten we definitief weten of we jouw school of bedrijf hebben kunnen koppelen. 

We moedigen bedrijven ook aan om zelf op zoek te gaan naar een school, bijvoorbeeld via werknemers. We hebben op onze website een flyer beschikbaar die je met deze scholen kunt delen. Laat je ons zo snel mogelijk weten als je een (bijna) geïnteresseerde school hebt, dan koppelen we deze school niet meer aan een ander bedrijf.


Aanmelden

Wanneer vindt Girls’ Day plaats?

Girls’ Day vindt jaarlijks plaats. In 2025 is Girls’ Day op 10 april. Dan openen door heel Nederland bedrijven hun deuren om meiden tussen de 10 en 15 jaar kennis te laten maken met bèta, techniek en IT.

Wie kan meedoen aan Girls’ Day?

Basisscholen, middelbare scholen en bedrijven kunnen deelnemen aan Girls’ Day. Het is niet mogelijk om meiden individueel in te schrijven voor Girls’ Day. Als jouw dochter wil meedoen aan Girls’ Day, dan raden we je aan om in gesprek te gaan met haar school.

Scholen kunnen een groep meiden tussen de 10 en 15 jaar aanmelden. Vaak zijn dit meiden uit groep 7 of 8 van de basisschool of klas 1 of 2 van de middelbare school. Alle schoolniveaus zijn welkom.  Een groep moet uit minimaal 10 meiden bestaan. Er is geen maximale groepsgrootte. Ervaring leert wel dat het grote groepen niet altijd bij één bedrijf terecht kunnen en daarom soms worden gesplitst.
We adviseren scholen om Girls’ Day in te roosteren bij de meiden, en niet te werken op basis van inschrijving bij interesse. Zo kan een bedrijf zich op tijd voorbereiden op de groepsgrootte en daarnaast kunnen meiden verrast worden met hoe leuk techniek kan zijn. Of: verrast worden met een dag die in het teken van techniek staat.

Bedrijven in bèta, techniek en IT, organisaties met een bèta, techniek- of IT-afdeling en onderzoeksorganisaties kunnen zich aanmelden om een groep meiden te ontvangen. Ook mbo’s, hogescholen, universiteiten zijn welkom, mits zij ervoor zorgen dat meiden kennismaken met de technische beroepspraktijk. Het is de bedoeling dat je als bedrijf een dagdeel de meiden ontvangt en een programma verzorgt voor een groep van minimaal tien meiden tussen de 10 en 15 jaar oud.

Wat is de rol van VHTO?

VHTO organiseert Girls’ Day al meer dan 10 jaar. Wij bepalen de datum, doen de landelijke coördinatie en we communiceren over Girls’ Day op sociale media. Daarnaast zetten we ons ook in om scholen en bedrijven zo goed mogelijk aan elkaar te koppelen. Ook kunnen zowel scholen als bedrijven bij ons terecht voor tips en adviezen over de invulling van de dag. Voor bedrijven organiseren we verschillende webinars waar we tips en adviezen geven hoe een dag er uit zou kunnen zien.

Hoe ziet het aanmeldproces voor Girls’ Day 2025 eruit?

Aanmelden kan via het formulier op de website van VHTO. In het najaar zijn we gestart met de voorbereidingen voor Girls’ Day 2025. Eind 2024 krijgen scholen en bedrijven daarom meer informatie over hun aanmelding.
In de tussenliggende tijd werken we aan het koppelen van scholen en bedrijven. Ondertussen krijgen scholen en bedrijven informatie hoe ze de dag zo goed mogelijk kunnen voorbereiden. Begin maart zullen we bedrijven en scholen laten weten wie ze op bezoek krijgen of waar de groep meiden op bezoek gaat. VHTO probeert elk aangemeld bedrijf aan een school te koppelen. We kunnen helaas niet garanderen dat dit lukt. We zijn namelijk afhankelijk van de aanmeldingen van scholen in een regio.

Ik kan op het aanmeldformulier kiezen uit verschillende type bemiddeling. Wat betekent dat?

Bemiddeling door VHTO betekent dat VHTO alle verzoeken verzamelt van scholen en bedrijven die bemiddeld willen worden. Per regio bekijken we welke scholen en bedrijven bij elkaar passen, gelet op groepsgrootte en schoolniveau. Soms is het nodig om één school aan meerdere bedrijven te koppelen, wegens de groepsgrootte. Als VHTO een geschikte match heeft gevonden, brengen we de partijen met elkaar in contact, zodat verdere praktische afspraken in overleg gemaakt kunnen worden. Uiteraard kun je als school of bedrijf een voorkeur hebben, maar helaas lukt het ons niet altijd om deze voorkeuren te realiseren.  Het is daarom niet mogelijk om in het aanmeldformulier een voorkeur op te geven.

Zelf op zoek gaan naar een school of bedrijf kan natuurlijk ook, vooral als jezelf al goede contacten hebt met een bedrijf of school in de regio. Deze optie betekent dus dat je zélf contact legt en afspraken maakt. Heb je zelf een match geregeld? Laat het ons dan weten, zodat wij niet ook contact leggen in de bemiddeling voor andere scholen of bedrijven. Daarnaast willen we je ook graag op de deelnemerslijst zetten, met het oog op eventuele (regionale) media-aandacht.
We hebben een flyer beschikbaar die je kunt delen met scholen om ze te informeren over Girls’ Day.

Bemiddeling via een intermediair gebeurt ook regelmatig, en we zijn dan ook erg blij met de inzet van intermediairs. Als je als intermediair optreedt in een regio, horen we dat graag. Als je gekoppeld wordt of bent via een intermediair, horen we dat ook graag. Zo kunnen we onze inspanningen op elkaar afstemmen. Het is goed om hier afspraken over te maken, zodat we van elkaar weten welke scholen en bedrijven meedoen. Dit vergemakkelijkt het matchen van scholen en bedrijven die zich bij VHTO hebben aangemeld. Tevens willen we alle scholen en bedrijven, dus óók scholen en bedrijven die meedoen via intermediairs,  op de deelnemerslijst zetten en hen (via de betreffende intermediar) voorzien van voorbeeldmateriaal.
Ben je een intermediair? Neem dan contact op met het Girls’ Dayteam op girlsday@vhto.nl.


Meedoen

Wat doen de meiden tijdens Girls’ Day?

Tijdens Girls’ Day bezoekt een groep meiden tussen de 10 en 15 jaar een bedrijf om daar kennis te maken met bèta, techniek en IT. In 2023 startte de dag met een kick-off, die werd aangeboden door VHTO. Daarna kregen de meiden een presentatie van het betreffende bedrijf, maakten ze kennis met vrouwelijke technische professionals en deden ze een doe-activiteit. Dit werd allemaal georganiseerd door het bedrijf. Hoe de precieze invulling van Girls’ Day 2025 eruit gaat zien – of we weer starten met een kick-off bijvoorbeeld – zullen we binnenkort communiceren.

Wil je een beeld krijgen hoe de dag eruit zag in 2024? Lees dan de terugblik in onze nieuwsbrief die we na Girls’ Day uitstuurden. Die nieuwsbrief vind je hier.

Hoe kan ik me voorbereiden op het bedrijfsbezoek van Girls’ Day?

We zullen een toolkit online publiceren met daarin informatie over de invulling van Girls’ Day, de kick-off en tips over hoe je je als bedrijf of school het beste op Girls’ Day kunt voorbereiden. Daarnaast organiseren we voor aangemelde bedrijven verschillende webinars waarin we tips en adviezen geven hoe je een goed bedrijfsbezoek organiseert. Als je als bedrijf bent aangemeld, zul je informatie over deze webinars ontvangen.

Kan ik de toolkits van eerdere jaren nog terugvinden?

Jazeker, hieronder vind je wat we eerder publiceerden om bedrijven en scholen te ondersteunen.

Toolkit voor bedrijven
Extra handleidingen en bijlagen:

Toolkit voor scholen
Extra handleidingen en bijlagen:

Hoeveel tijd ben ik als bedrijf kwijt om het bedrijfsbezoek voor te bereiden?

Op de dag zelf vragen we om genoeg collega’s (en het liefst zoveel mogelijk vrouwelijke technici) vrij te roosteren. Dat is zo’n vier tot zes uur per collega. Daarnaast weten we uit ervaringen van bedrijven dat zij ongeveer 10 uur hebben besteed aan de voorbereiding van Girls’ Day, verspreid over het eerste kwartaal van het jaar.

Wat kost deelname aan Girls’ Day?

Deelname aan Girls’ Day is gratis. VHTO koppelt je op verzoek kosteloos aan een bedrijf of school om een activiteit mee te organiseren. Eventuele kosten die gemaakt worden voor het organiseren van een activiteit, worden betaald door de school of het bedrijf. Te denken valt aan eventueel materiaal voor doe-activiteiten, gadgets of wat te eten/drinken De benodigde uren van medewerkers zijn voor rekening van het bedrijf.

Kan ik ergens zien wie er deelnemen aan Girls’ Day?

Ben je van de pers en wil je weten wie er deelnemen omdat je op bezoek wilt? Neem contact op met onze communicatieadviseur Rian van Heur (vanheur@vhto.nl).

Aan Girls’ Day kunnen alleen meiden* deelnemen. Waarom is dat?

Hoewel VHTO het ook belangrijk vindt dat jongens zien dat vrouwen thuishoren in de wereld van bèta, techniek en IT, is Girls’ Day alleen bedoeld voor meiden*. De voordelen hiervan zijn als volgt:

  • Het doel van Girls’ Day is om meiden kennis te laten maken met bèta, techniek en IT, ze te enthousiasmeren en ze een positieve sleutelervaring op te laten doen in deze sectoren. Daarmee hoopt VHTO door Girls’ Day bij te dragen aan de deelname van vrouwen in de bèta, techniek en IT in de toekomst. Door activiteiten speciaal voor meiden te organiseren, wordt een veilige omgeving voor meiden gecreëerd waarin ze bèta, techniek en IT durven uit te proberen. Met Girls’ Day 2023 hebben we een pilot uitgevoerd waarin we jongens bij een aantal bedrijfsbezoeken hebben laten aansluiten. De effectmetingen van Girls’ Day 2023 laten zien dat de impact van Girls’ Day op meiden positiever is wanneer de activiteiten alleen voor meiden worden georganiseerd. In de activiteiten waar alleen meiden aanwezig waren rapporteerden meiden vaker een toename in zelfvertrouwen in techniek en IT en een toename in het overwegen van een technische opleiding en/of beroep dan de activiteiten waar meiden en jongens aanwezig waren.
  • Meiden voelen zich meer expliciet uitgenodigd dan bij niet-genderspecifieke activiteiten. Dit is belangrijk, omdat bèta, techniek en IT nog geen vanzelfsprekende keuzes zijn voor meiden.
  • Vrouwen vormen nog steeds een minderheid in bèta, techniek en IT. Door aparte activiteiten te organiseren, laat je als organisatie zien dat je daar oog voor hebt en dat je het belangrijk vindt dat meer meiden en vrouwen de weg naar bèta, techniek en IT vinden.

*Ieder die zich identificeert als vrouw. Ook non-binaire leerlingen zijn welkom.

Wat kunnen de jongens uit mijn klas doen?

VHTO adviseert om tijdens de Girls’ Day te zorgen dat jongens een eigen (les)programma krijgen aangeboden. Ervaring leert dat het niet wenselijk is om jongens vrij te roosteren, omdat dit meiden minder gemotiveerd maakt om het Girls’ Day-programma te volgen.

Wil je iets doen rondom het interesseren van jongens voor zorg en onderwijs? Bekijk eens het lesmateriaal Aan jou hebben we wat van Regioplus of neem contact op met Emancipator voor tips en inspiratie.


Social Media Campagne – ‘fix the system, not the girls’

Girls’ Day kan voor meiden een belangrijke sleutelervaring zijn om te kiezen voor een technisch of IT-beroep. Dat meiden voor die beroepen kiezen, is namelijk nog steeds niet vanzelfsprekend. Om die keuze wél vanzelfsprekend te maken, grijpen wij Girls’ Day 2024 aan om met onze social media campagne ‘fix the system, not the girls’ aandacht te vragen voor het lage aandeel vrouwen in technische en IT-beroepen.

VHTO roept op om hordes weg te nemen die meiden en vrouwen op de weg naar zo’n baan in heel veel gevallen kunnen tegenkomen. Die hordes hebben we gevisualiseerd in een hindernisloopbaan.

Meer informatie over de social media campagne rondom Girls’ Day 2024 is hier te vinden.


Publiciteit

Wat kan mijn bedrijf of school doen aan PR en publiciteit?

VHTO verzorgt de landelijke publiciteit rond Girls’ Day. Mocht je contacten hebben met regionale pers, dan kun je natuurlijk ook zelf contact opnemen met regionale pers om jouw eigen Girls’ Day-activiteit onder de aandacht te brengen. Maak je tijdens Girls’ Day foto’s of video’s? Vergeet niet om toestemming te vragen aan de ouders van meiden (via de school). We delen een toestemmingsformulier dat je kunt gebruiken.

Is er ook communicatiemateriaal beschikbaar?

Dat zullen we beschikbaar stellen. Op onze website vind je wel al het (nieuwe) logo van Girls’ Day (lang en kort). Als je iets deelt over de dag deel dan ook de #Girlsday2024.

Wat doen jullie na afloop?

Na afloop verstuurden we een nieuwsbrief waarin we terugblikten op Girls’ Day 2024. Die nieuwsbrief vind je hier.


Algemene voorwaarden

Kan ik de aanmelding nog wijzigen of annuleren?

Mocht je de aanmelding willen wijzigen (bijvoorbeeld het aantal meiden) dan kun je dat uiterlijk 6 weken voor aanvang van Girls’ Day doorgeven via girlsday@vhto.nl. Idealiter hoort VHTO dat eerder in verband met het bemiddelen tussen jou en een school/bedrijf.

Een deelname kan tot uiterlijk 6 weken voor Girls’ Day worden geannuleerd. Ook hier geldt: bij voorkeur eerder, om geen meiden teleur te stellen. Heb je bemiddeling van VHTO aangevraagd, maar is er nog geen match voor je gevonden? Dan mag je kosteloos annuleren.

Aansprakelijkheid

De deelnemer is zelf verantwoordelijk en de risicodragende partij tijdens de activiteit. VHTO is niet aansprakelijk voor de schade/letsel e.d. die door bezoekers/organisatoren van een activiteit wordt opgelopen.

Voorwaarden deelname

Girls’ Day is een leerzame en feestelijke dag, die veel tijd en geld kost om voor te bereiden. Met zo veel enthousiaste bedrijven en scholen, is het ieder jaar weer een puzzel om alle deelnemers een mooie ervaring te kunnen bieden. Om dit in zo goed mogelijke banen te leiden, stellen we daarom een aantal voorwaarden:

  • Deelname kan tot uiterlijk 6 weken voor Girls’ Day worden geannuleerd.
  • Het aantal meiden dat is opgegeven bij de inschrijving, is ook het aantal meiden dat VHTO gaat werven/ waar VHTO plek voor zoekt bij een of meerdere bedrijven. Als blijkt dat er meer of minder meiden welkom zijn, dan dien je dit minimaal 6 weken voorafgaand aan Girls’ Day door te geven.
  • Een tweede contactpersoon waarmee gecommuniceerd kan worden over Girls’ Day is verplicht. Mocht je onverhoopt uitvallen, dan dien je dit aan ons en de tweede contactpersoon door te geven, zodat jouw afwezigheid de organisatie van Girls’ Day niet belemmert.
  • VHTO doet haar best om iedere aangemelde school of bedrijf te koppelen, maar dat kunnen we niet garanderen. We zijn immers afhankelijk van de aangemelde scholen of bedrijven in de regio. We zullen daarom tijdig laten weten als het niet lukt om een school of bedrijf in de regio te vinden, dat doen we begin maart.

Algemene richtlijnen

Aanmelden: Scholen, bedrijven, onderwijsinstellingen (mbo/HBO/WO) en onderzoeksinstituten melden zich aan voor Girls’ Day via het aanmeldformulier op www.girlsday.nl. Deelnemers ontvangen na aanmelding instructie- en promotiemateriaal van VHTO en komen op de deelnemerslijst op de website.

Voor meiden: Meiden en jongens hebben dezelfde potentie om voor een technische carrière te gaan. Toch kiezen meiden in Nederland nog te weinig voor opleidingen en beroepen in deze vakgebieden. Daarom worden tijdens Girls’ Day in het hele land activiteiten speciaal voor meiden (10-15 jaar) georganiseerd.

Voor werkgevers: Het doel van Girls’ Day is om meiden kennis te laten maken met de beroepsmogelijkheden van bèta, techniek en IT. De activiteiten vinden bij voorkeur plaats op de werkvloer, onder begeleiding van vrouwelijke bèta/technische professionals en stagiaires. VHTO ziet graag dat bedrijven (ook) vrouwelijke werknemers aan het woord laten.

Activiteiten: Uit onderzoek blijkt dat talent niet aangeboren is, maar dat je het kunt ontwikkelen door te oefenen. Doe-activiteiten waarbij de meiden zelf aan de slag gaan, zijn essentieel bij Girls’ Day. Voorkom genderstereotyperende activiteiten! In de toolkit zul je tips vinden voor het organiseren van een goed programma.

PR en communicatie: Girls’ Day wordt al meer dan 10 jaar georganiseerd door VHTO, Expertisecentrum Voor Haar Technische Ontwikkeling. In de toolkit op de website zal communicatiemateriaal beschikbaar komen voor website, social media en een (interne) nieuwsbrief.

Pers: VHTO verzorgt de landelijke publiciteit rond Girls’ Day. Je kunt zelf contact opnemen met de regionale pers om de eigen Girls’ Day-activiteit onder de aandacht te brengen.