Eind juli vond bij Universiteit van Heidelberg de tweejaarlijkse internationale Gender & STEM conferentie plaats. Gedurende twee dagen waren maar liefst meer dan 200 afgevaardigden uit 22 landen aanwezig. In totaal waren er zo’n 150 presentaties, variërend van key notes en panel discussies tot paper en poster presentaties. VHTO is de mede-oprichter van het wereldwijde netwerk van wetenschappers op het thema Gender & STEM.
Gedurende de conferentie werden de deelnemers ondergedompeld in de meest recente wetenschappelijke inzichten over wat we als samenleving kunnen doen om het tekort aan meiden en vrouwen in bèta, techniek en IT aan te pakken. We delen graag enkele interessante inzichten:
- Perceptie doet ertoe. Als meiden van zichzelf vinden dat ze niet goed zijn in exacte vakken (ook al blijkt dat niet uit de cijfers), dan leidt dat tot minder interesse in exacte vakken.
- Genderstereotypen zijn sterk aanwezig in de samenleving – vooral en vreemd genoeg in landen die goed scoren in de Gender Equality Index zoals Nederland. Die genderstereotypen hebben een negatieve impact op het zelfbeeld, de keuzes en de mate waarin meiden zichzelf zien als een wetenschapper.
- Ervaring met programmeren thuis of via buitenschoolse activiteiten vergroot de kans dat meiden en jongens programmeur willen worden.
- De beschrijving van een vak doet ertoe. Als het nut van het vak en wat je ermee kan in de praktijk meer naar voren komt, werkt dat een stuk beter om meiden aan te trekken.
Onze collega’s Sahar Yadegari, Shirley de Wit en Rian van Heur gingen in een paneldiscussie, paperpresentatie en netwerksessie in gesprek met de 120 onderzoekers om na te gaan hoe we al deze kennis beter bij beleidsmakers, schoolleiders, leraren en ouders kunnen brengen.
Meer lezen over het Gender & STEM netwerk.