De werkcultuur in een bedrijf kan ertoe leiden dat vrouwen een technische baan verlaten, zie ook de hindernisloopbaan. Wat maakt die werkcultuur soms zo vrouwonvriendelijk? Uit onderzoek blijkt dat wanneer vooral masculiene eigenschappen worden beloond, zoals assertiviteit en competitie, de werkcultuur voor vrouwen, maar ook voor mannen, verslechtert. Dit heet Masculinity Contest Culture (MCC).

MMC beschrijft hoe mensen die het meeste voldoen aan kenmerken die als masculien aangemerkt worden, zoals assertiviteit en competitiviteit, worden beloond binnen een bedrijf. Dit kan leiden tot een toxische werkomgeving, waarbij intimidatie op de werkvloer een realiteit kan zijn en wat ertoe kan leiden dat femininiteit afgestraft wordt, zowel bij vrouwelijke als bij mannelijke medewerkers. Vrouwelijke karakteristieken worden niet serieus genomen in omgevingen waar MCC sterk aanwezig is. Tegelijkertijd kunnen vrouwen ook worden gestraft als ze zich mannelijker gedragen dan van hen wordt verwacht of zelfs als ‘correct’ wordt beschouwd. Ze riskeren om niet geliefd te zijn bij collega’s als ze te sterk en uitgesproken overkomen. Dit alles kan resulteren in het versterken van een ondersteunende rol van vrouwen op de werkplek, terwijl mannen de promoties krijgen en de besluitvormers binnen de organisatie blijven.

Hoe kan dit omgedraaid worden? Iedereen heeft onbewuste vooroordelen, dus het is belangrijk om impliciete vooroordelen die kunnen optreden door onbewuste stereotypering te onderkennen en deze bespreekbaar te maken. Deze onbewuste stereotypering komt regelmatig voor bij selectie- en promotieprocedures. Door trainingssessies aan te bieden voor besluitvormers kunnen mensen zich bewust worden van hun vooroordelen en leren hoe ze deze kunnen ombuigen om een veilige werkomgeving en gelijke kansen voor alle werknemers te creëren.

Link naar het artikel: https://spssi.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/josi.12289

Meer informatie over de hindernisloopbaan.

Leer hier de whitepaper over behoud van vrouwen in bèta, techniek en IT.