“Waarom heb ik dit nodig?” Het is een vraag die leerlingen regelmatig stellen over verschillende onderdelen van wiskunde. Jason Zijlstra en Fréderique Kool laten op de website Mathness.nl toepassingen van wiskunde en beroepen van wiskundigen zien. Ze willen op deze manier het vak wiskunde nuttig maken in de ogen van de leerlingen.
“Tijdens de wiskundeles weten leerlingen vaak niet waarom ze iets moeten kunnen of weten. Dat vragen ze dan ook. Omdat we vanuit onze studie daar iets over kunnen zeggen, konden we daar antwoord op geven. We zijn toen ook gestart met het maken van Powerpoints waarin we de wiskunde achter bijvoorbeeld Snapchat of Netflix uitleggen”, zegt Jason Zijlstra. Samen met Fréderique Kool is hij bedenker en oprichter van Mathness.nl. Deze website geeft context bij wiskunde aan leerlingen op de middelbare school. Zijlstra en Kool haalden allebei hun bachelor Wiskunde in Leiden en later hun master Toegepaste Wiskunde in Delft. Nu staan ze voor de klas als docent, allebei op een andere middelbare school.
“We zagen dat die Powerpoints aansloegen. Leerlingen kregen ineens antwoord op de vraag waarom”, zegt Kool. Zijlstra vult aan: “Leerlingen willen weten waarom ze iets moeten doen. Op school kunnen leerlingen soms ongemotiveerd zijn, terwijl dezelfde leerling een paar uur later vrijwillig naar een tennisleraar luistert. Dat komt denk ik omdat ze dan precies begrijpen waarom ze leren wat ze leren. Dat willen we ook voor wiskunde bewerkstelligen.”
En waarom zouden ze die Powerpoints alleen voor hun eigen leerlingen maken? Ook andere leraren zouden de Powerpoints kunnen gebruiken in hun les. Want zo makkelijk is het niet om meteen antwoord te geven op de vraag ‘Waarom is dit nodig’, merkte Kool. “Soms overvalt die vraag je ook. Dan moet je echt even uitzoeken waar een bepaalde functie van wiskunde wordt gebruikt. Je hebt dat niet meteen paraat. We wilden een plek creëren waar je het antwoord snel kunt vinden.” Zo ontstond het idee voor Mathness.nl.
Evolueert naar beter
Op de website Mathness.nl vinden docenten en leerlingen toepassingen van wiskunde en banen na een opleiding Wiskunde. Zijlstra: “De website wordt steeds beter.” Vorig jaar is de website omgebouwd naar een website met bewegende beelden en met korte uitleg. “We komen er steeds meer achter wat de behoefte is van leerlingen”, zegt Zijlstra. “Eigenlijk willen ze in korte tijd een antwoord op de vraag waarom ze iets moeten leren. We proberen daar nu in 30 seconden antwoord op te geven. Soms is dat best lastig.”
Het doel is uiteindelijk om voor elk onderwerp in het wiskundeboek een toepassing te hebben die binnen 30 seconden wordt uitgelegd. “Voor de geïnteresseerde leerlingen bieden we onder de samenvatting ook een verdieping aan”, zegt Zijlstra. Docenten kunnen de korte filmpjes gebruiken in de les of ter introductie van een nieuw onderwerp.
Waar ze de onderwerpen vandaan halen? “Nou, we hebben inmiddels een enorme lijst van toepassingen”, lacht Kool. Die komen overal vandaan. “Wiskunde wordt overal gebruikt dus het vinden van toepassingen gaat ons vrij goed af. In ons eigen netwerk kunnen we veel toepassingen vinden, bijvoorbeeld van een vriendin die piloot is en ons een mooi onderwerp aanleverde. We doen ook inspiratie op in de krant en benaderen soms ook wetenschappers. Die hebben vaak affiniteit met het onderwijs en het inspireren van leerlingen en vinden het leuk om te helpen. Laatst kregen van een professor uit Delft een aantal mooie wetenschappelijke artikelen opgestuurd over een toepassing gerelateerd aan de energietransitie. Omdat we wiskunde hebben gestudeerd en voor de klas staan lukt het ons om de wetenschap te vertalen naar het niveau van het middelbaar onderwijs.” De uitdaging is dan wel om variëteit in de onderwerpen aan te brengen. “We willen niet te vaak hetzelfde onderwerp laten zien. Toepassingen op het gebied artificial intellingence komen we veel tegen, we zoeken momenteel juist andere voorbeelden. Hetzelfde geldt voor het beroep Data Scientist, ook dat zien we veel.”
Banen voor wiskundigen
Want ze laten naast toepassingen ook banen zien waarin wiskundigen terecht komen. Dat doen ze door interviews en dit jaar zijn ze begonnen met het maken van korte video’s. “We willen diverse beroepen laten zien en ook de diversiteit van mensen. We proberen zoveel mogelijk voorbeelden te laten zien”, zegt Kool.
Het ontwikkelen van Mathness.nl startte in de vrije tijd. Kool: “We hebben alles zelf aangeleerd; het maken van video’s en websites doen we allemaal zelf.” Inmiddels hebben ze ook subsidie waardoor ze een vaste dag in de week met de website aan de slag kunnen. Bovendien kunnen ze nu ook investeren in het maken van professionele video’s voor de banenpagina.
De initiatiefnemers hopen dat de website permanent wordt en veelgebruikt gaat worden door docenten en leerlingen. “Uiteindelijk willen we dat Mathness een centrale plek wordt binnen het wiskundeonderwijs”, zegt Zijlstra. Ze streven er ook naar om de website toegankelijk te houden voor iedereen. “De website is gratis te gebruiken zodat iedereen ermee aan de slag kan.”
Wil je Mathness.nl steunen?
Ben je een wiskundige en heb je nu een beroep in het verlengde van je opleiding? Of weet je een supertoffe toepassing van wiskunde die middelbare scholieren aanspreekt? Dan komen de makers van Mathness.nl graag met je in contact. Stuur een mail naar info@mathness.nl met je idee of vraag. Wil je Mathness.nl op een andere manier steunen? Ook dan kun je contact opnemen.