Dit Doe Ik Workshops

Laat met een Dit Doe Ik Workshop meiden uit leerjaar 1 en 2 kennismaken met IT en programmeren.

Beeldenbrekersworkshop - banner" alt="Activity image">

Wil je meiden laten zien wat het werken in IT of de digitale sector inhoudt? Vind je het belangrijk dat meiden de basisbeginselen van programmeren ontdekken? Meld je dan aan voor een Dit Doe Ik Workshop en laat meiden uit leerjaar 1 en 2 van het voortgezet onderwijs kennismaken met IT en programmeren.

Waarom een Dit Doe Ik Workshop

We weten uit onderzoek dat meiden minder vaak de kans krijgen om hun interesses in IT te ontdekken en IT-vaardigheden op te bouwen. Daardoor sluiten ze een studie of beroep in die sector voortijdig uit. Dat is jammer, omdat in IT veel baankansen liggen en ook steeds meer beroepen digitaliseren. Tijdens dit event doorbreken we (gender)stereotiepe beelden bij de meiden en werken we aan het vertrouwen in de eigen kunnen met betrekking tot IT-vaardigheden.

Wat houdt een Dit Doe Ik Workshop in?

We hebben twee verschillende type workshops kunnen worden uitgevoerd. Let op: we bieden deze workshops beperkt aan door het jaar heen. De aanmelding is daarom pas definitief als je een bevestiging krijgt.

Workshop 1 voor leerjaar 1 en 2 vmbo
Tijdens de eerste workshop krijgen meiden uit leerjaar 1 of 2 van het vmbo krijgen de opdracht Design (Y)our Dance om een dans te programmeren in Scratch. De workshop duurt 1 lesuur en wordt verzorgd onder leiding van vrouwelijke trainers van VHTO.

Workshop 2 voor leerjaar 1 en 2 havo/vwo
Tijdens de tweede workshop krijgen meiden uit leerjaar 1 en 2 van havo/vwo een introductie van programmeertaal Hedy. Door het ontwerpen van interactieve verhalen en animaties leren meiden op een speelse (en simpele) manier zelf programmeren. Door Hedy te gebruiken, bouwen de meiden naar een echte programmeertaal: Python.

Aan het einde van de workshop hebben de meiden: 

  • Zelfvertrouwen opgebouwd ten aanzien van programmeervaardigheden;
  • Kennis gemaakt door een herkenbare activiteit met programmeren;
  • Kennis gekregen van programmeren met de programmeertaal Scratch of Hedy.

Na de workshop is het mogelijk om in de les of na schooltijd door te gaan met het verder ontwikkelen van de programmeervaardigheden. Dit kan per individu of klassikaal.

Wat is de rol van VHTO?

  • VHTO stelt samen met de school een datum en tijd voor de workshop vast. De workshop duurt 1 lesuur.
  • VHTO faciliteert de workshop en zorgt voor de benodigde materialen en ervaren trainers.

Meer tools om genderstereotypen te doorbreken?

Op onze kennispagina vind je meer tools en tips, onder andere:

  • Kijk- en leesmateriaal om als leerkracht kennis op te doen over genderstereotyperingen
  • Tips voor kinderboeken om stereotyperingen te doorbreken
  • Film- en videotips over genderstereotypering